maart 21, 2016

Lego komt met vaderpoppetje met fles en werkende moeder

Lego komt met een nieuwe speelgoedlijn die een afspiegeling van de samenleving moet voorstellen. De lijn bevat een ‘stay at home’-vader en een werkende moeder.

De nieuwe serie, die uitkomt in juni 2016, bevat ondermeer een vader met een geruit hemd met een baard en een fles, een werkende moeder in een net pak en een vrouw die schilder is.

De speelgoedfabrikant hoopt kinderen iets bij te kunnen brengen met deze nieuwe karakters en keert zich tegen de stereotype gender-rollen (man werkt, vrouw zorgt voor de kinderen) binnen de maatschappij. ‘We moeten blijven inspelen op de wereld om ons heen’, vertelt Soren Torp Laursen, directeur van Lego Systems aan Fortune Magazine.

MEER MEISJES DIE OP AVONTUUR GAAN

Eerder kwam het Deense Lego onder vuur te liggen door een speelgoedlijn speciaal voor meisjes van 5 tot 9 jaar. Deze Lego-figuren hadden pastelkleuren, en in de assecoires werd vooral veel gerefereerd aan mode. Bijna zeventigduizend mensen tekenden in de VS de petitie ‘Tell Lego to stop selling out girls!’

In 2014 schreef de zevenjarige Charlotte Benjamin dat ze ‘Houdt van Lego, maar er meer Lego-jongens zijn en haast geen Lego-meisjes.’ Bovendien kaartte ze aan dat Lego-meisjes alleen maar naar het strand gaan, winkelen en werkloos zijn. Terwijl alle jongens op avontuur gaan, werken, met haaien zwemmen en mensen redden. Ze vroeg Lego om andere meisjes te maken. Daar gaf Lego destijds gehoor aan met een ‘Research Institute’- serie bestaande uit vrouwelijke astronomen, paleontologen en chemici.

ZO GOED ZIJN ALS MAMA, DAT WIL JE OOK!

Het is niet de eerste keer dat genderstereotypering wordt aangekaart binnen de speelgoedbranche. Eind november besloot de Britse afdeling van speelgoedwinkel Toys R Us zijn spullen niet meer onder te verdelen in jongens- en meisjesspeelgoed. Dit was na commentaar van de actiegroep Let Toys Be Toys, die af wil van soortgelijk speelgoed.

Ook speelgoedwinkel Bart Smit kwam onder vuur te liggen toen zij in 2013 een brochure uitbracht met roze pagina’s met afbeeldingen van meisjes die in de weer zijn met stofzuigers en strijkijzers. Teksten als ‘Zo goed zijn als mama, dat wil je ook!’, stonden erbij. Jongens werden afgebeeld met helikopters en vliegtuigen. De speelgoedwinkel bracht vervolgens een nieuwe brochure uit waarin meisjes én jongens een stofzuiger vasthouden.

Barbie kreeg een paar maanden terug een metamorfose om zo meer een te lijken op hoe vrouwen er echt uit zien. Voor het eerst sinds de introductie van de pop in 1959 onderging Barbie een lichaamsverandering. De nieuwe soorten zijn tenger, lang en voluptueus. De Amerikaanse kunstenaar Nickolay Lamm maakte een barbiepop met de gemiddelde maten van een 19-jarige vrouw met een borstomtrek van 81 cm, heupomtrek van 78 centimeter en een tailleomtrek van 83 centimeter. Tegenover respectievelijk 91, 45 en 83 centimeter van de oorspronkelijke Barbie.

Helemaal vrij van kritiek is de lego-nieuwe lijn overigens niet. Critici wijzen er op dat alle poppetjes wit (al gebruikt Lego daar de kleur geel voor) zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *